حذف پرده‌ی کروماکی در افترافکت یک تکنیک محبوب برای قرار دادن سوژه در پس زمینه‌های مختلف است. این قابلیت امکان متنوع بودن صحنه های ویدﺋوی را با قرار دادن سوژه در مکان‌های عجیب و غریب یا در دنیاهای فانتزی فراهم می کند. بیشتر برنامه های ویرایش فیلم حرفه ای امکان حذف فون کروماکی رنگ سبز را فراهم می کنند. اما یکی از ساده‌ترین برنامه ها برای این کار افترافکت است که حتی از آن برای ادیت ویدیو ها ساخته شده در استودیو کروماکی استفاده می کنند. در ادامه آموزش مبانی کروماکی در افتر افکت اراﺋه شده است. در این آموزش گام به گام به شما نشان می‌دهیم که چگونه فناوری حذف کروماکی در افترافکت که به آن keylight گفته می‌شود، را پیاده سازی کنید.

از مهمترین فاکتور‌ها در حذف با کیفیت پرده‌ی کروماکی در افتر افکت یا هر نرم افزار دیگری، کیفیت بالای فیلمبرداری، نور پردازی مناسب و همچنین پرده‌ی کروماکی با رنگ یکنواخت سبز یا آبی است. اگر مجبورید تا با فیلم های چالش برانگیز کار کنید یا استفاده از کروماکی بخشی از جریان کار روزانه شما است، استفاده از نرم افزارهای دیگری مانند Red Giant Keying Suite ،Phynx Keyer و Boris Continuum Chroma Key را نیز مد نظر قرار دهید. اما با این حال حذف پرده‌ی کروماکی در افترافکت بسیار ساده‌تر بوده و در عین حال افترافکت ویژگی‌های حرفه‌ای بسیاری را نیز ارائه‌ می دهد.

ایجاد پس زمینه‌ی مات یا Garbage Matte

هنگام کار با کروماکی یا ویدﺋوهایی با پس زمینه‌ی سبز، می‌خواهید که سوژه‌ی قرار گرفته روی پس زمینه‌ی سبز در لایه‌ی بالایی ویرایش ویدیوی شما قرار بگیرد در حالیکه پس ‌زمینه ی سبز را روی یک لایه زیرین تنظیم کنید.

چگونه نور محیط در فیلم برداری کروماکی را بیش تر کنیم؟
مشاهده

با ایجاد Garbage Matte مناطق اضافه ‌و دور از سوژه را حذف کنید. به این ترتیب در حالی که تصویر چراغ ها، لبه های بسیار روشن تصویر یا هر چیز دیگری که نمی خواهید دیده شوند را حذف می کنید، می توانید مناطق مورد نیاز و نزدیک به سوژه را هم راحت‌تر تنظیم کنید. برای حذف پرده‌ی کروماکی در افترافکت، روی ابزار قلم (G) کلیک کرده و یک نقاب یا پوشش را دور سوژه بکشید. اگر می خواهید Garbage Matte در تمام طول ویدﺋو دور سوژه ی شما قرار داشته باشد، می توانید ماسک را با گزینه‌ی keyframes بصورت متحرک در بیاورید.

قبل از خذف موارد اضافه:

بعد از خذف:

حذف پس‌زمینه‌ی با گزینه‌ی Keylight

فیلم خود را انتخاب کنید. سپس، در پنل Effect and Presets، Keylight را تایپ کنید. سپس از منوی نشان داده شده بر روی Keylight دو بار کلیک کنید تا آن را اعمال کنید.

حالا در لایه موجود روی Compoisition کلیک کنید تا پنل لایه باز شود. روی ناحیه ‌ی هایلات شده به رنگ قرمز کلیک کنید، و آن را به سمت راست بکشید و زمانیکه یک ناحیه‌ی آبی را مشاهده کردید رها کنید. این کار باعث می‌شود تا پنل Layer را در کنار پنل Composition قرار بگیرد. با انجام این کار می توانیم یک قسمت از پس زمینه‌ی سبز را برای حذف در Layer Panel انتخاب کرده و نتایج را در Composition Panel مشاهده کنیم.

در پنل Effect Controls، حالت نمایش را از Final Result به Status تغییر دهید. برای حذف ناحیه‌ی سبز رنگ از ابزار قطره چکان استفاده می‌کنیم تا پس زمینه‌ را انتخاب کنیم.

کروماکی در فیلم ها و هنرمندان بزرگ این عرصه
مشاهده

هر دو صفحه سفید می شوند اما وقتی علامت “Render” را در صفحه Layer بردارید، دوباره فیلم را مشاهده خواهید کرد. در پنل Effect Controls بر روی eyedropper (قطره چکان) کلیک کرده و در همان حالی که کلید option در سیستم عامل مک یا کلید alt را در ویندوز نگه داشتید در نزدیکی سر سوژه بکشید و اجازه ندهید وارد تصویرسوژه شود. شما به دنبال این هستید که سوژه به رنگ سفید درآمده و پس زمینه تصویر سیاه باشد. ممکن است که لبه های تصویر سوژه به رنگ خاکستری باشد، زیرا این مناطق نیمه شفاف هستند.

برای از بین بردن بیشتر نقاط خاکستری موجود در پس زمینه میزان Screen Gain را افزایش دهید.

بر روی Twirly مربوط به Screen Matte کلیک کنید و میزان Clip Black را طوری تنظیم کنید تا رنگ خاکستری در پس زمینه از بین برود و همچنین مقدار Clip White را طوری نتظیم کنید تا طیف خاکستری درون سوژه نیز ناپدید شود. پس از این کار پس‌زمینه‌ی تصویر شما باید به رنگ سفید در آمده و لبه‌های تصویر سوژه به حالت نیمه شفافی خاکستری رنگ باشد است. برای دیدن نتایج، تصویر را از حالت status به حالت Final result  برگردانید.

اگر لبه‌های تصویر سوژه دیده می ‌شود می توانید Screen Shrink/Grow را بر روی یک عدد منفی تنظیم کنید تا زمانی که لبه ها ناپدید شوند. Keylight بطور اتوماتیک جزییات را حذف می کند، بنابراین در صورت نیاز به حذف بیشتر قطره‌چکان (eyedropper) “Despill Bias” را انتخاب کرده و بر روی رنگ پوست سوژه کلیک کنید تا لبه‌های تصویر بهتر حذف شود.

چگونگی ساختن یک آموزشگاه آنلاین
مشاهده

تصحیح رنگ برای مطابقت با تصاویر

اکنون، برای افزایش واقع گرایی و هماهنگی بین تصویر گرفته شده با صفحه نمایش سبز یا همان کروماکی و پس زمینه، باید رنگ ها را توسط افترافکت تغییر دهیم.

در این مثال می توانم بگویم که در دو تصویر میزان سفیدی با هم مطابقت ندارد. اگر در پیش زمینه و بر روی ناحیه‌ی سفید رنگ لبه‌ی فنجان حرکت کنم و سپس در پس زمینه مثلا بر روی ابرها قرار بگیرم، می توانم با توجه به اطلاعات نشان داده شده‌ی قسمت info در افترافکت مشاهده کنم که سفیدی پس زمینه کمی آبی تر است.

برای رفع این مشکل، لایه‌ی صفحه سبز پیش زمینه را انتخاب می کنم وeffect  Levels را اعمال می کنم. آنطور که دیده شد میزان روشنایی فنجان با پس زمینه مطابقت نداشت، بنابراین می توانیم Output White را کاهش داده تا میزان سفیدی کاهش پیدا کرده و سپس Gamma را برای روشن تر کردن رنگ‌های میانی افزایش دهم.

همچنین می‌توان با بالا بردن Vibrance به تصویر کمی رنگ اضافه کنیم.

همانطور که در این مثال مشاهده می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که پیش زمینه کمی واضح‌تر و شفاف تر است، بنابراین برای افزایش هماهنگی تصویر سوژه و پس زمینه و همچنین کاهش عمق، افکتCamera Lens Blur”” را اعمال کنید.

اضافه کردن Lightwrap

برای اینکه ترکیب تصویر و پس زمینه حتی واقعی تر به نظر برسد می توانیم light wrap را در افترافکت اعمال کنیم. light wrap کمک می‌کند تا لبه های تصویر سوژه در ‌ویدﺋوی ضبط شده با تکنیک کرومامی، در تصویر پس زمینه محو شود.

روش های تولید محتوای با کیفیت در شبکه های اجتماعی
مشاهده

در نهایت با استفاده از تکنیک حذف پرده‌ی کروماکی در افترافکت و رعایت پیش نیازهایی مانند کیفیت بالای پرده‌ی کروماکی و تجهیزات فیلمبرداری می‌توانید ویدﺋوهای تاثیرگذارتری تولید کنید.