کروماکی و رنگ های مختلف

پرده کروماکی و رنگ ها
کروماکی

پرده کروماکی را اینروزها بیشتر با پرده سبز رنگ میشناسند.
شاید شما ویدیوهایی از پشت صحنه فیلم هایی که جلوه های ویژه دارند دیده باشید .
قطعا متوجه شده اید که خیلی از سکانس های مورد علاقه شما با پس زمینه سبز رنگ فیلم برداری شده اند.
ولی پشت صحنه سینما همیشه به رنگ سبز نبوده است.
از زمان آغاز فیلم سازی جلوه های ویژه بخش جدا ناپذیر سینما بوده اند .
در طی این مسیر از سال ۱۸۹۷ که فیلم چهارسربهترازیک سراست توسط ملی یس ساخته شد.
تا امروزکه ما فیلم هایی با جلوه هایی ویژه فوق العاده مانند بازیکن شماره یک اماده(۲۰۱۸) را میبینیم تغییرات و پیشرفت های رویایی صورت گرفته است.
درآغاز از متدهایی مانند مات کردن فیلم دوربین که اوایل استفاده میشد .
سپس رسیدن به متد های نقاشی روی شیشه اولین متدهای جلوه ویژه بودند.
پس از اینچنین روش هایی بود که به اولین استفاده از صفحه سیاه در سینما رسیدیم.
یعنی اولین رنگ رسمی پس زمینه سیاه بود و فیلم های قابلی هم با این متد ساخته شد مانند مرد نامرئی(۱۹۳۳).
برای اینکه بفهمید که جزییات مشکلات هرکدام  از این متدها و رنگ ها چه بود و چگونه تغییراتی حاصل میشد تا روش جدیدی به وجود بیاید میتوانید به مقاله هالیوود مراجعه کنید.

پرده کروماکی ابی رنگ

پرده سبز چگونه وارد عرصه شد

آبی، رنگی بود که برای پرده کروماکی جلوه های ویژه تلویزیون استفاده میشد.

چون که پوست انسان فاصله رنگی زیادی با آبی دارد، و خب البته صنعت سینما هم به دلیل مشابهی از پرده کروماکی آبی رنگ استفاده میکرد.
فیلم های دوربین های فیلمبرداری قدیمی سه شیرابه اصلی از رنگ های آبی و سبز و قرمز داشتند .
دلیل اصلی استفاده از رنگ آبی به خاطر خصلت و جزییاتی بود که در مقایسه با رنگ های سبز و قرمز داشت.
هرچند در تلویزیون و فیلم سازی دیجیتال، رنگ مورد استفاده به دلیل ملاحظات کاربردی به سبز تبدیل شده است.
و به دلیل الگوریتم های فشرده سازی پراتلافی که هم در پخش تلوزیون آنالوگ وهم در دیجیتال جزییات بیشتری را در پخش کانال سبز رنگ حفظ میکنند.
انتخاب رنگ پس زمینه هم به هنرمند بخش جلوه های ویژه و هم به چیزی که در آن سکانس لازم است وابسته است.

بیشتر بخوانید
چگونه از یک فون کروماکی پرتابل استفاده کنیم؟

حال با اینکه رنگ آبی به تلوزیون از طریق سینما معرفی شده بود، استفاده از پرده سبز رنگ با تکمیل شدن تصویر برداری الکترونیک و جانشینی ان به جای فیلم های شیمیایی به صنعت سینما وارد شد.
و همچنین ، پرده سبز برای سکانس های بیرونی ترجیح داده میشود.
چونکه ممکن است اسمان آبی رنگ به صورت ناخواسته در تصویر جایگزینی شود.
هرچند که رنگ های سبز و آبی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند با این حال هر رنگی میتواند استفاده شود.
از استفاده از رنگ قرمز برای سوژه های انسانی خود داری میشود .
به دلیل نفوذی که در پوست انسان دارد، اما میتواند گاها برای سوژه های غیر انسانی استفاده شود.
گاها، پس زمینه سرخابی برای پرده کروماکی استفاده میشود، و در بعضی از نرم افزارها با عنوان “صورتی جادویی” به آن اشاره میشود.

صفحه زرد و متدهایی با پس زمینه نوری

یک صفحه که اصطلاحا به آن “صفحه زرد” گفته میشود با استفاده از پس زمینه سفید به دست میاید.
معمولا نور صحنه با استفاده از لامپ های بخار سدیم ایجاد میشود.
این لامپ های سدیم تقریبا تماما در یک فرکانس نوری باریک هستند که میتوان آن را بعدا با استفاده از منشور جدا کرد .
سپس جداگانه به یک فیلم جدا که داخل دوربین قرار دارد انتقال داد.
این یک فیلم سیاه و سفید تغاییر بالا است که بعدا برای درست کردن ماته استفاده میشود.
یکی تکنیک دیگر اینکه از پرده بازتابگر در پس زمینه استفاده بشه همراه با یک حلقه ال ای دی روشن دور لنز دوربین.
این لازمش این است که هیچ نوری روی پس زمینه بجز نور ال ای دی نتابد،
که منبع خیلی کوچک وانرژی کم و فضای کمتری رو نسبت به نورهای بزرگ صحنه استفاده میکنه .
این امکان با اختراع شدن ال ای دی آبی عملی  تو دهه ۱۹۹۰ به وجود اومد، که این هم امکان ال ای دی سبز روشن رو هم میداد.
همچنین یک مدل کلید هم وجود داره که از طیف نور نامرئی به چشم انسان استفاده میکند.
نه نام ترمو کی، که از فروسرخ به عنوان رنگ کلیدی استفاده میکند.
که در بعد روند اجرا با تصویر پس زمینه جایگزین نمیشد.

بیشتر بخوانید
پروسه اجرا کروماکی

نمونه استودیو کروماکی

پرده کروماکی بدون پس زمینه رنگی

از لحاظ فنی، هر مدل پس زمینه ثابتی میتواند به عنوان کروماکی استفاده شود و نه فقط یک رنگ ثابت.
اول پس زمینه بدون هیچگونه انسان یا شیئی در اون فیلم برداری میشه، بعدش سکانس رو ضبط میکنند.
تصویر پس زمینه استفاده میشه تا تصویر پس زمینه تو تصویر اصلی از میان برداشته شه.
برای مثال تو تصویر دیجیتال هر پیکسلی  کروماکی متفاوتی خواهد داشت.
از اینتکنیک  گاها با عنوان ماته تفاوت یاد میشود.
هرچند که این روش گاها باعث میشه که اشیاء به صورت تصادفی حذف بشوند.
اگه که ان ها شبیه به پس زمینه باشند یا اینکه پس زمینه بخاطر نویز دوربین باقی بمونه.
یا اگه خیلی جزئی از تصویر ضبط شده رفرنس متفاوت باشه.
یک پس زمینه با الگوی تکراری خیلی از این مشکلات رو کاهش میده.
میتواند خیلی نسبت به رنگ لباس حساس تر باشد تا یک پس زمینه ی یک رنگ.

نمونه ای از کروماکی

پرده کروماکی و جلوه های ویژه همواره در حال پیشرفت

جلوه های ویژه و کروماکی از زمان ساخت فیلم همواره در حال  تغییر و پیشرفت بوده اند.
روش های زیادی به وجود امده و با پیشرفت تکنولوژی یا به قصد رفع اشکالات از بین رفته اند.
حال نوع کروماکی که امروزه وجود دارد،
نیز مسلما در آینده با روشی جدیدتر که از لحاظ کیفیت، زمان، هزینه و المان های دیگری که
نسبت به روش امروزه بهتر و به صرفه تر است جایگزین خواهد شد.
همه چیز درحال تغییر است ولی چیزی که ثابت است میل انسان به پیشرفت و بهتر کردن وسایل موجود است.
و این میل یقینا روزی باعث خواهد شد تا ما در دنیای سینما و تلوزیون شاهد چیزهایی باشیم.
که شاید امروزه ما انها را فقط در رویای خود میتوانیم تصور کنیم.
همانطور که روزی تصور جلوه های ویژه ای مانند نمونه استفاده شده
در سریال بازی تاج و تخت برای خیلی از مردم سده بیسنم غیر ممکن بود.

بیشتر بخوانید
چرا از کروماکی استفاده کنیم ؟
نوشتهٔ بعدی
پرده کروماکی و تاریخچه ی آن
نوشتهٔ پیشین
پروسه اجرا کروماکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

این مطلب و به اشتراک بزارید

فهرست