تا به حال شده که بعد تماشای یک فیلم علمی تخیلی تعجب کرده باشید که چگونه آن را فیلمبرداری کرده اند؟ آیا استودیوهای فیلم سازی مخفی در ماه وجود دارد؟ متأسفانه نه، و این شاید پاسخ خیلی خوشحال کننده نباشد. به جای مریخ، احتمالاً در یک اتاق فیلمبرداری شده است. با این حال، خوشبختانه برای ما، کروماکی یا تکنیک پرده سبز، ارزان تر و بسیار کاربردی تر از سفر به ماه است. آنقدر ارزان که شاید بتوانید از آن در پروژه بعدی خود استفاده کنید! اما صفحه یا پرده سبز چیست؟ صفحه یا پرده سبز چگونه کار می کند؟ (کاربرد و کارکرد پرده سبز) و از چه راه هایی و چه نرم افزارهایی می توان در پرده سبز استفاده کرد؟

صفحه سبز چیست؟

هر ساله به تعداد بی شماری از فیلم های هالیوودی، جلوه های ویژه و گرافیک کامپیوتری (CGI) اضافه می شود. صفحه سبز یک صفحه سبز نئون است که در پس زمینه یک شات قرار می گیرد. نام صفحه سبز صرفاً به این دلیل انتخاب شد که یک صفحه سبز بزرگ روی مجموعه وجود دارد. رنگ سبز چون یکی از کمترین رنگ هایی که توسط شخصیت ها یا تصاویر استفاده می شود است، انتخاب شده. به شکل زیر:

صفحه یا پرده سبز چیست؟ صفحه یا پرده سبز چگونه کار می کند؟ (کاربرد و کارکرد پرده سبز) و از چه راه هایی و چه نرم افزارهایی می توان در پرده سبز استفاده کرد؟

صفحه نمایش سبز، یک پس زمینه سبز بزرگ است که در زمینه یک صحنه (شات) قرار داده شده که این اجازه را میدهد در مراحل بعدی کارهای دیجیتالی روی آن پیاده شود. در مراحل پس از فیلم برداری، بخش جلوه‌های ویژه پس‌زمینه را از سبز به هر چیزی که بخواهد با استفاده از  CGI (تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر)  ویرایش می‌کند. بسته به اینکه چه چیزی باید جایگزین شود، صفحه سبز، می تواند کل پس زمینه یا فقط بخشی از آن را اشغال کند.

تولید محتوا در اینستاگرام با کروماکی
مشاهده

چگونگی موفقیت در یوتیوب با پرده کروماکی

 در ابتدا بجای رنگ سبز، از رنگ آبی استفاده میشد اما اکنون رنگ سبز کاربرد بیشتری دارد. البته در مواردی خاص از رنگ آبی نیز استفاده میگردد.

دلیل استفاده از رنگ سبز و بعضا آبی در پرده سبز و کروماکی، عدم وجود نقطه اشتراک آن‌ها با پوست انسان است؛ چراکه باید بین آنچه میخواهیم تغییر دهیم و آنچه که باید باقی بماند، تفاوت آشکاری باشد. در غیر این صورت مشکل به وجود می‌آید و خروجی دچار خطا میشود.

پرده سبز در دو نوع ثابت و فون کروماکی قابل حمل (پرتابل) ساخته میشود و دارای دو رنگ آبی و سبز است.پارچه پرده سبز ایده‌آل بهتر است کاملا کتان باشد، دارای خاصیت کشسانی بوده و نرم، قابل تنفس و با دوام باشد.

چرا پرده کروماکی ضروری است؟

صفحه سبز چگونه کار می کند؟

فرآیند chroma keying یا ترکیب شامل لایه گذاری دو تصویر با هم است.

  • سوژه مقابل صفحه سبز قرار میگیرد
  • جلوه های ویژه یا CGI جایگزین صفحه سبز میشود

به طور خلاصه روش انجام به این صورت است که سوژه اصلی، جلوی یک پس زمینه یا پرده با رنگ ثابت (پرده سبز یا آبی) فیلم برداری میشود. انتخاب این پس زمینه بستگی به نور، فضا و رنگ های موجود در صحنه دارد.

بعد از انجام پروسه فیلم برداری و ضبط، به وسیله نرم افزارهای ویرایشی، رنگ زمینه با بک ‌گراند دلخواه جایگزین میشود.

نکته قابل توجه این است که فرآیند کروماکی یا استفاده از پرده سبز به پیچیدگی که در فیلم های هالیودی شاهد هستیم نیست. استفاده از آن میتواند آنقدر ساده باشد که حتی در خانه و با موبایل هم بتوان آن را انجام داد.

لباس کروماکی چیست و چه کاربردی دارد؟ (راهنمای کامل)
مشاهده
بهترین روش ها برای کسب درآمد از پرده سبز در شبکه های اجتماعی
وسایل مورد نیاز برای راه اندازی استودیو خانگی

 

صفحه سبز برای چه مواردی استفاده می شود؟

صفحه‌های سبز معمولاً با فیلم‌های ابرقهرمانی/علمی تخیلی مرتبط هستند. اما کاربردهای آن واقعا بی پایان هستند.

این تکنیک در ساخت ویدیوهای کوچک خانگی تا ساخت فیلم‌های هالیوودی کاربرد دارد. از کروماکی در زمینه‌هایی مثل سینما، تولید محتوا، رسانه، اخبار هواشناسی، بازی‌های ویدیویی ، موشن گرافیک و … به کثرت استفاده میشود. دلیل استفاده زیاد از کروماکی در همه عرصه‌ها، شبیه سازی آسان‌تر آن و درنتیجه کاهش هزینه‌ و زمان و افزایش کیفیت کار میباشد.       پرده مناسب برای پس زمینه عکاسی چیست؟

صفحه یا پرده سبز چیست؟ صفحه یا پرده سبز چگونه کار می کند؟ (کاربرد و کارکرد پرده سبز) و از چه راه هایی و چه نرم افزارهایی می توان در پرده سبز استفاده کرد؟

صفحه سبز چه زمانی اختراع شد؟

امروزه وقتی از فناوری کروماکی یا پرده سبز و جلوه‌های ویژه استفاده می‌شود، نتیجه نهایی کاملا یکپارچه و طبیعی به نظر می‌رسد، اما همیشه اینگونه نبوده.

اولین استفاده از آن در سال 1898 توسط جورج آلبرت اسمیت انجام شد و وی از پارچه سیاهی برای ناپدید کردن اجسام استفاده کرد.

شاید شناخته شده ترین استفاده اولیه در جریان “سرقت بزرگ قطار” (1903) باشد. آنها پنجره های قطار را سیاه رنگ کردند، که امکان افزودن مناظر عبوری را برای آنها فراهم کرد.

نمونه های اولیه اغلب نامحسوس بودند، اما از نظر تاریخی قابل توجه بودند. سایر لحظات برجسته در تاریخچه پرده سبز عبارتند از:

  • 1918 . فرانک ویلیامز. آنها همچنان از رنگ مشکی استفاده می کردند، اما این پروژه یکی از اولین جلوه های ویدیویی کروماکی بود.
  • 1933 .در “مرد نامرئی” از این تکنیک استفاده میکردند تا یک مرد را نامرئی جلوه دهند.
نحوه‌ی ادیت کروماکی در موبایل
مشاهده
  • 1940 . The Thief of Bagdad (دزد بغداد) از صفحه آبی استفاده کرد و برنده اسکار بهترین جلوه های ویژه شد.
  • دهه 1970 .کروماکی در فیلم هایی مانند “امپراتوری ضربه می زند” (1980) شروع به استفاده میشود. .
  • 1988 . Who Framed Roger Rabbit  “چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟” برنده اسکار بهترین جلوه های بصری شد.

بنابراین، پس از دهه‌ها تکامل، کروماکی یا تکنیک پرده سبز، به چیزی بیش از یک پدیده جدید تبدیل شده تا به یک عنصر جدایی ناپذیر در فیلم‌سازی تبدیل شود. نقاط عطفی در این مسیر وجود داشته که این نوع جلوه های بصری را به جلو پیش برده، اما تعداد کمی از آن ها این کار را مثل “ماتریکس” (1999) انجام داده اند.

اما صفحه سبز چیست؟ صفحه سبز چگونه کار می کند؟ (کاربرد و کارکرد آن) و از چه راه هایی و چه نرم افزارهایی می توان از پرده سبز استفاده کرد؟
صفحه یا پرده سبز چیست؟ صفحه یا پرده سبز چگونه کار می کند؟ (کاربرد و کارکرد پرده سبز) و از چه راه هایی و چه نرم افزارهایی می توان در پرده سبز استفاده کرد؟

بهترین نرم افزارها برای استفاده در کروماکی و پرده سبز

لیست بهترین ادیتور و ویرایشگرها که میتوانند برای کروماکی هم استفاده شود.

  1.  Adobe After Effects برای کاربران ویندوز و مک
  2. Camtasia برای کاربران مک و ویندوز
  3. Movavi برای کاربران لینوکس، مک و ویندوز
  4. Filmora برای کاربران ویندوز
  5. Wevideo برای کاربران مک و ios
  6. VSDC (ویندوز) – برای کاربران رایانه شخصی توصیه می شود
  7. iMovie (iOS و macOS) – برای کاربران دستگاه های اپل توصیه می شود
  8. شات کات (ویندوز، iOS، لینوکس)
  9. OpenShot (ویندوز، iOS، لینوکس)
  10. HitFilm Express (ویندوز، macOS)
بهترین روش های بهره گیری از فون کروماکی برای اینفلوئنسرها