نور یکی از مهم ترین و اصلی معیارها برای افزایش کیفیت تصاویر در زمان عکاسی و فیلمبرداری محسوب می شود؛ در واقع همه عکاسان در صنعت عکاسی به دنبال پیداکردن نور مناسب و ایده آل هستند. افراد حرفه ای این موضوع را می دانند که در صورت نداشتن نور، هیچ عکسی به خوبی و باکیفیت بالا ثبت نخواهد شد.

به عبارتی دیگر اهیمت نور در تصویربرداری یا فیلمبرداری از هر چیز دیگر نیز بیش تر است. فرض کنید شما عکاس حرفه ای هستید که چندین سال متوالی مشغول به فعالیت تخصصی است و تسلط کافی به مهرات عکاسی و خلاقیت در عکاسی نیز دارد، اما سوال مهم این است که آیا بدون وجود نور مناسب یا عدم رعایت اصول و قوانین نورپردازی می تواند موفق به ثبت تصاویر باکیفیت و جذاب شود؟ مطمئنا پاسخ شما نیز “خیر” است.

زیرا هر چه آن فرد، عکاس حرفه ای باشد و تجهیزات فوق تخصصی، گران قیمت و عالی نیز خریداری کرده باشد، در صورت نبود نور کافی نمی تواند عکس های خوبی بگیرد. در نتیجه نورپردازی و نوردهی در هنگام عکاسی توانست انقلاب عظیمی در افزایش کیفیت عکس ها ایجاد کند. اگر هنوز اهمیت نور در عکاسی را درک نکرده اید این کار را انجام دهید.

به سراغ گالری تلفن همراه خود بروید و با دقت به تصاویری که که در شب یا در تاریکی گرفته‌اید، نگاه کنید؛ که در اینجا مشاهده می کنید که  با وجود اینکه دوربین تلفن همراه شما بسیار حرفه‌ای و و با کیفیت است، است اما عکس گرفته شده در شب واضح نیست.

رینگ لایت چیست؟ چه وظیفه ای دارد؟
مشاهده

تعریف سافت باکس به زبان ساده

 همانطور که از اسم این عبارت پیداست، عبارت سافت‌باکس از از دو کلمه مجزای دیگر یعنی  سافت(Soft) به معنای نرم نرم باسم کربلای جعبه است. ترجمه عبارت سافت باکس در زبان فارسی می تواند به عبارت عکس جعبه یا اصطلاح جعبه نرم کننده نور باشد.احتمالاً با خود گفته است که چرا این اسم برای سافت باکس ها انتخاب شده است? مهمترین دلیل انتخاب این اسم برای این ابزار نورپردازی و نوردهی در عکاسی و فیلمبرداری، کاربرد آن است. مهمترین وظیفه سافت باکس ها چیست؟ چه طور کار می کنند؟

سافت باکس ها دقیقا چه کار می کنند؟

این ابزار فوق العاده پرکاربرد و محبوب کمک شایانی به عکاسان و فیلمبرداران در جهت افزایش کیفیت و شفافیت تصاویر می کنند. اما چگونه؟! معمولاً سافت باکس ها شامل یک لایه فویل آلومینیومی هستندکه اشعه های نور و امواج نوری را با بازتاب کردن آن تقویت می کند نور را به صورت قدرتمند تری به سمت سوژه پخش میکنند.

از سوی دیگر در بخش جلویی این ابزار نورپردازی یک پنل دیفیوزر تعبیه شده است که وظیفه پخش کردن امواج نوری را را بر عهده دارد؛ با پخش شدن نور توسط پنل دیفیوزر نوع سوخت تبدیل به نور نرم تر و ملایم تر می شود و سایه های بسیار یکنواخت تری برای سوژه تشکیل می شود. این بدان معناست که  سافت باکس ها نیز قادر هستند مثل اشعه های نوری سخت تصاویر پویاتر و داینامیک تریدر ثبت کنند.

سافت باکس ها چند نوع هستند؟ کاربردهای آن چیست؟
مشاهده

قطعات تشکیل دهنده سافت باکس ها چیست؟

یکی دیگر از از مهمترین دغدغه هایی که اکثر عکاسان مبتدی و تولیدکنندگانی که به تازگی قصد تولید محتوا و عکاسی از محصولات شان را دارند این است که سافت باکس دقیقاً از چه قطعه هایی تشکیل شده اند؟ اکثر سافت باکس ها از یک روکش بسیار خاص تشکیل شدند که به طور کامل قسمت درونی و اصلی بدنه آنها را می‌سازد، تشکیل می شوند؛ رنگ بیرونی این روکش، کاملا مشکی یا هر رنگ تیره است و رنگ بخش داخلی آن نیز براق می باشد. براق بودن لایه داخلی این سافت باکس، به این دلیل است که سافت باکس ها به راحتی بتوانند اشعه های نور را بازتاب کنند و موجب افزایش حجم و شدت نور شوند.

هم چنین معمولا سافت باکس شامل یک هدر یا اصطلاحا کلگی هستند که این کلگی لامپ سافت باکس و روکش را به یکدیگر متصل می کند. از سوی دیگر این ابزار برای این که ساختار کلی و شکل مربعی یا هشت ضلعی یا مستطیلی خودشان را از دست ندهند، مهندسان و سازندگان سافت باکس ها چند میله را در درون آن ها قرار داده اند که فرم کلی سافت باکس تغییر نکند؛ در بخش انتهایی سافت باکس ها نیز یک پنل دیفیوزر تعبیه شده است که وظیفه نرم کردن نور را ایفا می کند.

2 روش استفاده از سافت باکس ها در تصویربرداری

عکاسان متخصص و فیلمبرداران در دو حالت کلی از سافت باکس ها در هنگام عکاسی استفاده می کنند که این دو حالت عبارتند از:

رینگ لایت چیست؟ چه وظیفه ای دارد؟
مشاهده

سافت باکس برای نور اصلی (Key Light)

در این روش عکاسان از سافت باکس ها به منظور تامین نور اصلی در هنگام عکاسی استفاده می کنند؛ یعنی آنکه سافت باکس نور نرم و ملایم را به صورت مستقیم برای سوژه مورد نظر می تاباند و این موضوع باعث می شود که نور به صورت کاملاً یکدست و یکنواخت بر روی تمامی سطوح سوگند پخش میشود بعد و مانع به وجود آمدن سایه های خشن و تیز بر روی سوژه شود. مهم ترین و محبوب ترین سبک از عکاسی که از ساختار به عنوان نور اصلی یا اصطلاحاً Key Light  استفاده می کنند، عکاسی پرتره( عکاسی از چهره ) یا عکاسی تبلیغاتی می باشد.

سافت باکس برای  نور فرعی (Fill Light)

ممکن است عکاسان تمایل داشته باشد که از نور طبیعی خورشید یا سایر منابع نور دیگر جهت تامین نور اصلی در عکاسی یا فیلمبرداری استفاده کنند؛ در این صورت عکاسان از سافت باکس ها به عنوان منبع نور کمکی یا فرعی بهره می برند و این امر موجب هرچه جذاب تر شدن و حرفه ای تر شدن تصویر می شود؛ همانطور که گفته شد استفاده از سافت باکس ها در هر سبک از عکاسی کاملاً ضروری است؛ زیرا نبود سافت باکس می تواند همیشه موجب افت کیفیت و شفافیت و وضوح تصاویر خواهد شد.

نتیجه گیری کلی

امیدواریم از مطالعه این مطلب که از سایت کروماکی لند برگفته شده است،‌ لذت برده باشید. سافت باکس ها جز یکی از اصلی ترین ابزارهایی می باشد که هر عکاس حرفه ای، فیلمبردار، تولید کننده محتوا یا صاحب کسب و کار اینترنتی باید از آن به منظور تامین نور مناسب و ایده آل در عکاسی از محصولات یا سوژه های عکاسی استفاده کند. سافت باکس ها شامل سایزها و اندازه‌های مختلفی هستند که هر کدام از آنها در مکان‌های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

سافت باکس ها چند نوع هستند؟ کاربردهای آن چیست؟
مشاهده