در این مقاله ما قصد داریم تا به کاربرد فوتیج در فیلمبرداری کروماکی بپردازیم. در ابتدا بهتر است تا با فوتیج بیشتر آشنا شویم و سپس به کاربرد آن و ارتباط آن با پرده کروماکی بپردازیم. پس تا انتها مقاله با کروماکی لند همراه باشید.

فوتیج چیست؟

به فیلم هایی که از قبل آماده شده اند و به صورت خام در اختیار شما قرار می گیرند را فوتیج (Footage) می نامند. که شما به راحتی می توانید تغییرات مورد نظر خود را به روی این دسته از فیلم ها اعمال نمایید.

ویدیو فوتیج ها در مکان های های مختلفی فیلم برداری شده اند. اکثر این یلم ها بدون صدا هستند و تقریبا 1 دقیقه ایی هستند. همنی ویژگی باعث شده است تا بتوان به راحتی از فوتیج ها استفاده کرد و به روی هر فیلم دیگری گذاشت و با توجه به نیاز خود افکت گذاری و ویرایش شود.

با توجه به قابلیت هایی که فیلم های فوتیج دارند، بسیار مورد استقبال تدوین گرها و فیلم سازها قرار گرفته شده است و امروزه با استفاده از فوتیج می توان ویدئو و فیلم های حرفه ایی ساخت.

فوتیج چیست؟
فوتیج چیست؟

کاربر فوتیج چیست؟

فوتیج با توجه به نوع ساختاری که دارد، کاربردهای بسیاری نیز دارد از جمله:

  1. تدوین
  2. میکس فیلم
  3. مونتاژ فیلم عروسی
  4. تیزر تبلیغاتی
  5. فیلم های سینمایی
  6. و غیره

حال شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا باید از فوتیج استفاده کنیم؟ همانطور که گفتیم فوتیج Footage قابلیت های بسیاری دارد که با استفاده از ان در فیلم ها می توان جلوه های ویژه بیشتری به فیلم اضافه کرد در نتیجه خروجی کار بسیار جذاب تر و حرفه ایی تر خواهد شد .

پرده کروماکی سبز و آبی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟
مشاهده

انواع فوتیج

  • فوتیج نور
  • فوتیج صد
  • فوتیج ابر
  • فوتیج ورزشی
  • و…
انواع فوتیج
انواع فوتیج

دلیل استفاده کارگردانها از فوتیج در ساخت فیلم چیست؟

جواب برای این سوال بسیار زیاد و متفاوت است زیرا هر کارگردانی برای استفاده از فوتیج دلایل خاص خودش را دارد. اما مهمترین دلیل و بیشترین دلیل استفاده از Footage در فیلم ها، کمتر شدن هزینه ها می باشد.

به طور مثال فرض کنید که کارگردان قصد دارد تا در یک صحنه از فیلم خود ستاره های شب را به نمایش بگذارد اما فیلمبرداری با شات هوایی و هلیکوپتر در شب بسیار هزینه بر است و البته بسیار زمان برد، اما با استفاده از فوتیج می توان با کمترین هزینه و کمترین زمان صحنه مورد نظر را ساخت.

امروزه در بیشتر فیلم های هالیوودی از فوتیج استفاده می شود.

حال بهتر است بپردازیم به ارتباط فوتیج و فیلمبرداری با پرده کروماکی، پس با کروماکی لند همراه باشید.

کاربرد فوتیج در فیلمبرداری کروماکی چیست؟

اگر قصد دارید تا به هنگام استفاده از پرده کروماکی از فوتیج استفاده نماید باید بدانید که دو نوع فوتیج 1- عمومی و 2- دارای حق چاپ می توانید استفاده نمایید. فوتیج های عمومی که اغلب رایگان هستند و به راحتی می توان آنها را تهیه کرد و استفاده کرد. اما دسته دوم فوتیج ها که پولی هستند بعد از خرید آن باید حق چاپ را نیز اط صاحب کپی رایت بگیرید و سپس از آن استفاده نمایید.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم استفاده از فوتیج باعث کمتر شدن هزینه ها خواهید شد و همچنین اگر قصد دارید تا در فیلم خود از پرده کروماکی استفاده نمایید، ترکیبی فوتیج و فیلمبرداری با پرده کروماکی باعث ایجاد یک فیلم کاملا حرفه ایی و خاص خواهد شد که در نتیجه چشم هر بیننده را به خود جلب خواهد کرد.

بهترین روش های بهره گیری از فون کروماکی برای اینفلوئنسرها
مشاهده
کاربرد فوتیج در فیلمبرداری کروماکی چیست؟
کاربرد فوتیج در فیلمبرداری کروماکی چیست؟

نکته مهم در هنگام استفاده از فوتیج در فیلمبرداری کروماکی

اگر قصد دارید تا در فضای باز با استفاده از کروماکی و سپس فوتیج یک صحنه را بسازید لازم است به چند نکته بسیار مهم دقت نماید .

1- نور

قبل از شروع فیلم برداری تصمیم گیری نماید که قرار است ا زچه فوتیجی برای این صحنه استفاده شود. و میزان نور آن چه مقدار است. و سپس با توجه به نور فوتیج، ساعت فیلم برداری در فضای باز را انتخاب نمایید.(صبح، ظهر، عصر، شب)  حتما به هنگام فیلم برداری به زمان و زاویه تابش نور و حتی دیافراگم و سپس تنظیمات iso دقت نمایید.

2- سایز

بعد از نور، سایز فوتیج و سایز پرده کروماکی و قاب فیلمبرداری جز مهمترین مسائل در کاربرد فوتیج در فیلمبرداری کروماکی می باشد که هرگز نباید از آن غافل شد.  تنها کافیست به اندازه چند سانت اختلاف بین فوتیج و پرده کروماکی باشد آن وقت خروجی کار مطلوب نخواهد شد . پس حتما به این نکته دقت نمایید.

3- صدا

صدا هم به اندازه سایز و البته نور در خلق یک فیلم بی نظیر و حرفه ایی دخیل می باشد. پس سعی کنید حتما از با کیفیت ترین فوتیج صدا استفاده نماید و به هنگام فیلمبرداری حواستان باشد که صدا با تصویر کاملا همخوانی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با فوتیج و کاربرد آن آشنا کردیم و همچنین دلایل استفاده از آن را نام بردیم. همچنین از کاربرد فوتیج در فیلمبرداری کروماکی گفتیم. به گونه ایی که از زمان قدیم تا به امروز تدوینگران بسیاری از این ایده استفاده می کنند تا بتوانند بهترین صحنه را خلق کنند از بهترین فیلم های قدیمی وسترن گرفته تا به روز ترین فیلم های هالیوودی و برترین فیلمهای ایرانی که توانسته اند جوایز بسیاری را در جشنواره ها کسب نمایند. پس شما هم اگر به دنبال خلق و ساخت یک فیلم بی نظیر هستید از تاثیرگذاری فوتیج و پرده کروماکی استفاده نمایید.

چگونگی با استفاده از بهتر مهارت های فیلم برداری را یاد بگیریم
مشاهده