پرده کروماکی یا فون کروماکی همان طور که از اسمش مشخص است نوعی بگراندبه صورت پرده یا پارچه است که در رنگهای کروماکی تهیه شده تا با استفاده از این پرده ها بتوان فرآیند کروماکی (جدا سازی) را اجرا کرد، همان طور که در مقاله کروماکی چیست اشاره کردیم، کروماکی محدود به یک رنگ نیست و در رنگهای متفاوتی وجود دارد که پرکاربرد ترینشان سبز و ابی است، بیشتر پرده های کروماکی مخصوصا در بازار ایران در همین دو رنگ ارائه شده، از نکات مثبت پرده کروماکی نسبت به ابزار دیگر قابلیت جمع شدن ، سبک بودن و داشتن قابلیت حمل است که به صورت پرتابل مورد استفاده قرار گیرد، اما نکات منفی هم دارد ، نداشتن کیفیت در بیشتر محصولات موجود در بازار ، کثیف شدن و ضعیف شدن رنگ، پاره شدن برای نصب دائمی مناسب نیستن، بیشتر کاربرد این ایزار از کروماکی برای صحنه های بیرونی یا استفاده آماتوری است، چرا که رنگ کروماکی بیشتر در استودیو مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که یا دوامتر و کیفیت مطلوبتری نسبت به پرده های کروماکی دارد. در ادامه در مورد انواع مختلف پرده های کروماکی توضیح می دهیم.

اولین نوع فون كروماكي:

فون‌ کروماکی پارچه‌ای است که خود به دو دسته فون‌های پارچه اي‌ بافته شده و فون‌های پارچه‌ای مخمل تقسیم می‌شوند ،كه يكي از محبوب تريين انها فون هاي مخملي شطرنجي است كه استحكام بالايي در برابر ضربه دارد و نو را بازتاب نميكند كه براي تصوير برداري بسيار عالي است .پارچه از معمول‌ترین چیزهایی است که می‌تواند در پس‌زمینه تصویر قرار بگیرد و راحت ترين گزينه است چون امكان شست و شو و استفاده مجدد آن است.

فیلم برداری کروماکی با موبایل چگونه است و چه تجهیزاتی نیاز دارد؟
مشاهده
دومين نوع فون كروماكي:

فون هاي كاغذي يك نوع مقواي مات است كه نور را به سمت سوژه جذب مي كند، از محو شدن سوژه در مقابل پس زمينه جلوگيري مي كند و در صورت خراش برداشتن كاغذ رنگ سطح پرده حفظ مي شود.کیفیت رنگ فون‌های کاغذی بسیار عالی است و داراي دقت بالاتري در هنگام ادیت فیلم و تصاویر است.فون هاي كافون کروماکی کاغذی

فوغذي رنگ هاي متفاوتي نسبت به كاري كه انجام مي دهيم دارد اين نوع فون ها بيشتر يك رول كاغذي يكبار مصرف است كه در طول بيشتري توليد مي شودومی‌توانید یک سطح بزرگ را بطور یکدست با آن بپوشانید.

سومين نوع فون كروماكي:

كروماكي پرتابل پرده سبز دو لايه است كه يك طرف آن رنگ ابي و طرف ديگر رنگ سبز دارد اين پرده بيشتر در فضا هاي باز و اجرا هاي زنده استفاده مي شودقابليت ان حمل و نقل اسان و راحت است.
برای انتخاب پرده کروماکی مناسب باید به دو ویژگی مهم دقت كنيم اول حالت گیری و جای‌گیری مناسب در فریم و عدم بازتاب نور به سوژه می باشد.

فون كروماكي پرتابل
فون كروماكي پرتابل

مزایای فون کروماکی پرتابل

  • استفاده سریع و آسان
  • حمل آسان
  • عدم بازتاب نور
  • دارای کیف
  • عدم وجود خطِ تا روی پرده
  • رنگ متناسب با کار تصویربرداری
  • نورپردازی آسان
  • قابل استفاده بدون نیاز به پایه
  • وزن بسیار کم و مقاومت بالا
  • جذب نور عالی
  • یکنواختی سطح و رنگ
فون کروماکی
فون کروماکی

كروماكي چيست:

كروماكي به ما كمك مي كند كه يك رنگ را در تصوير حذف كنيم و يك تصوير ديگري را جايگزين كنيم كه اين پرده را در بسياري از برنامه هاي تلويزيوني و فيلم هاي سينمايي استفاده مي شود.

قابلیت های لازم دوربین برای فیلم برداری کروماکی
مشاهده

رنگ هاي فون كروماكي: اين پرده ها در رنگ هاي مختلفي وجود دارند ابي سفيد خاكستري مشكي سبز و… اما رايج ترين رنگ ها ابي و سبز هستند به خصوص سبز زيرا استفاده زيادي از آن مي شود.
ويژگي رنگ سبز فون کروماکی: رنگ سبز کمترین دخالت را در رنگدانه های پوست انسان دارد و این باعث می شود هنگام پردازش ویدیو به راحتی بتوان قسمت سبز رنگ را بدون آسیب رساندن به تصویر اصلی از آن جدا کرد.يكي از رايج ترين استفاده ها از پرده سبز در پيش بيني اب و هوا است
ويژگي رنگ ابي: رنگ آبی در تن پوست انسان وجود ندارد ، كه همين امر باعث می‌شود در مقایسه با دیگر رنگ‌ها آن‌برای فرآیند کروماکی ایده آل تر باشد.

كدام رنگ صفحه براي فيلم برداري بهتر است؟

وقتی صحبت از صفحه های سبز و صفحه های آبی می شود ، نمي دانيم از كدام رنگ استفاده كنيم ولي بايد بگويم از هر دو رنگ برای پس زمينه استفاده می شود: فناوري كروماكي به منظور قرار دادن سوژه ها در مقابل پیش زمینه پیش بینی شده اند، از فناوری Chroma Key استفاده کنید. در طی این فرآیند ، ویراستاران قادر به فیلمبرداری افراد و اشیاء در مقابل یک پس زمینه استاتیک ، رنگ پس زمینه از تصاویر هستند و آن را با یک پس زمینه جدید جایگزین می کنند. رنگ های سبز و آبی در رنگ پوست انسان وجود ندارد و باعث می شود که آنها در مقایسه با رنگ قرمز ایده آل برای روند Chroma Key باشند. به طور کلی ، تنها تفاوت بین استفاده از صفحه سبز به عنوان پس زمینه و استفاده از صفحه آبی به عنوان پس زمینه ، رنگ آن است – اما بیشتر فیلم سازان به دلایل خاص دیگر از آبی به سبز در حال حرکت هستند:

پرده مناسب برای پس زمینه عکاسی چیست؟
مشاهده
فون کروماکی
فون کروماکی

 تفاوت اصلی بین صفحه های سبز و صفحه های آبی

استفاده از دوربین های دیجیتال در هنگام استفاده از دوربین دیجیتال به جای فیلم ، به دلیل تمیز بودن و لومینسانس سبز به رنگ آبی از آبی، نتیجه بهتری از عکس گرفتن از صفحه سبز به دست می آورید. استفاده از رنگ سبز به جای رنگ آبی باعث می شود صدای کمتری در هنگام قرار دادن فیلم ها ایجاد شود.
نشت رنگ در حالی که صفحه های سبز یا آبی در هنگام ویرایش حذف می شوند ، برخی از رنگ ها به خصوص در اطراف لبه ها بر روی سوژه ها “می ریزند”. این می تواند یک خط نازک در اطراف شخص ایجاد کند ، یا مناطقی مانند خط موی آنها عجیب به نظر برسد. بسته به نوع فیلمبرداری ، نشت رنگ بسته به رنگ صفحه نمایش می تواند بهتر یا بدتر باشد. صفحه آبی تمایل به نشت کمتری نسبت به سبز دارد و همچنین به نظر می رسد که رنگ آن ساده تر از رنگ سبز است.
شیوع رنگ آبی. سوژه ها و اشیاء به احتمال زیاد به رنگ آبی متمایل به سبز هستند. به عنوان مثال ، مردم بیشتر از لباس های سبز لباس آبی را می پوشند. هنگامی که رنگ پس زمینه در موضوعی که مشغول فیلمبرداری شدید نیست ، نتیجه بهتری می گیرید (به همین دلیل صفحه های قرمز و صفحه های زرد وجود ندارند).
روشنایی صفحه های آبی نسبت به صفحه های سبز درخشندگی کمتری دارند. این بدان معنی است که آنها بهتر به شاخه های کم نور مناسب هستند ، اما باعث می شود آنها به نور سخت تر شوند. اگر می خواهید صفحه آبی به طور صحیح با حداقل تنظیمات لازم کلید بخورد ، باید دوربین خود را نسبت به زمانی که از صفحه سبز استفاده می کردید به حالت f-stop بالاتر قرار دهد. این همچنین بدان معنی است که فیلمبرداری یک صحنه بزرگ بر روی صفحه نمایش آبی بر خلاف رنگ سبز دشوارتر است.

بهترین روش برای برداشت عکس های با کیفیت
مشاهده