انواع تکنیک های فیلمبرداری

تکنیک های فیلمبرداری و آشنایی با موارد و نکته هاي آن یکی از دغدغه های مبتدیان در ابتدا کار فیلمبرداری است. برای مبتدیان، آموزش این نکات و تکنیک های فیلمبرداری پر معنا هستند، وقتی شما به عنوان یک مبتدی قصد دارید فیلمبرداری را به صورت
حرفه ای دنبال کنید و یک فیلمبردار شوید باید تمام تکنیک های فیلمبرداری را بشناسید و بر آنها مسلط شوید. زاویه دوربین
درسینما که همانا نقطه دید می باشد یکی از ابزارهای مهم و پر کاربردی است که به دیدگاه کارگردانی برمی گردد. توسط زاویه
دوربین است که اهمیت وضعیت خاص فرد مقابل دوربین و ارتباط او با دیگران برای بینندگان القا می شود. زاویه دوربین در چند
نوع متفاوت می باشد که در ادامه این مطلب می توانید مشاهده کنید.

تکنیک های فیلمبرداری
تکنیک های فیلمبرداری

1 .اکستریم لانگ شات

برای نشان دادن مقیاس بزرگی از موضوعات که در رابطه با محیط اطرافشان می باشد از اکستریم لانگ شات استفاده می کنند مانند نشان دادن یك
منطقه گسترده، نمای کاملا دور یا نمای بسیار باز. معمولاً هنگام تغییر از یک منطقه بزرگ به منطقه دیگر، از این نوع فیلم برداری بهره می برند. فرضا اگر قصد نشان دادن یک دهکده را دارید، می توانید از فاصلهای دور یک نمای کلی از آن را با استفاده از این تکنیک نمایش دهید.

2 .نمای چشم پرنده

مانند تکنیک اکستریم لانگ شات است در این نوع برداشت، مقیاس گسترده اما از زاویه بسیار بالاتر است. ارتفاع تا جایی که اشکال و خطوط انتزاعی از جاده ها، ساختمانها و درختان دیده شود. همچنین به طور معمول به عنوان یک برداشت برای معرفی و انتقال صحنه مورد استفاده قرار میگیرد.

دوربین عکاسی بهتر است یا دوربین تلفن های هوشمند؟
مشاهده

3 .لانگ شات

لانگ شات یا برداشت کامل، فول یا عریض، نمای باز یا نمای دور مثلا انسان تمام قد به همراه کمی از محیط اطراف آن گفته می شود.  این برداشت، یک عکس از منطقه است که تماشاگران می توانند نگاه بهتری نسبت به آنچه اتفاق می افتد داشته باشند اما هنوز به اندازه کافی نزدیک نیستند تا در واقع از لحاظ عاطفی در صحنه حضور داشته باشند. سوژه ها نیز به دوربین نزدیکتر هستند اما به اندازه کافی برای دیدن جزییات نزدیک نیست.

4 .شات متوسط

برداشت متوسط به بینندگان این امکان را می دهد تا خیلی نزدیکتر به سوژه بنگرند. در این نوع برداشت، احساسات بیننده کم کم تحت تاثیر قرار میگیرد. این قاب به طور معمول یک فرد را از کمر به بالا نشان میدهد و برای صحنههای گروهی عمومی یا گفتگو و مصاحبه استفاده میشود.

تکنیک های فیلمبرداری
تکنیک های فیلمبرداری

5 .کلوز آپ

این برداشت از نزدیک، تمام سر تا چانه یا گردن را تا نوک سرنشان میدهد تا بینندگان بتوانند احساسات شخصیت را درک کنند. در این نوع برداشت، زمینه کمتر و چهره بیشتری دیده میشود. با استفاده از آن می توانید با بیان شخصیت سوژه، بر مخاطب تأثیر بگذارید.

6 .اکستریم کلوز آپ

برای لحظه هایی که نیاز به افزایش شدت عاطفی یک صحنه دارید، استفاده میشود. این کار با بزرگنمایی روی چهره شخص یا فرد و گاهی اوقات فقط روی چشم یا حتی دستها انجام مي شود. این کار را در مورد اشیاء نیز انجام می دهند. همانند دست زدن به ساعت و یا نمایش قلم موی نقاش از نزدیک. این عکسها فاقد زمینه هستند و برای تنظیم روحیه یا اضافه کردن احساس و صمیمیت بسیار عالی است.

دوربین عکاسی بهتر است یا دوربین تلفن های هوشمند؟
مشاهده

7 .زاویه کج

در آموزش فیلمبرداری، زاویه کج، به سادگی چرخاندن پایه دوربین اتفاق میافتد. این نوعی دیگر از برداشت است که معمولاً در فیلمبرداری تخیلي به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد. معمولاً برای نشان دادن ناسازگاری و بی نظمی است. می توانید از این کار استفاده کنید تا وضعیت عاطفی یا روحی ناپایدار یک شخصیت را نشان دهید یا احساس ناخوشایندی را به صحنه خاصی اضافه کنید.

8 . برداشت از پشت شانه

در این نوع از تکنیک های فیلم برداری، شانه و سر بدون فوکوس در پیش زمینه نشان داده می شود و در رو به رو  که یك شخص دیگر، شی یا پس زمینه در مركز توجه قرار می گیرد. این یکی از مهمترین تکنیکهای سینمایی برای استفاده در فیلمبرداری تخیلي است. این تکنیک نه تنها باعث میشود عمق مورد نیاز به یک برداشت اضافه شود بلکه در ساخت صحنه های مکالمه به شکلی طبیعی کمک میکند.

9 . برداشت با زاویه کج

فیلم کج یا شیبدار به همان راحتی که به نظر می رسد است. این تکنیک بهترین راه برای تبدیل یک عکس زیبا است. هماهنگی دقیق حرکت دوربین به سمت بالا یا پایین با برخی اقدامات داخل صحنه است. این روش می تواند به عنوان یک تصویر زمینه از یک منظره با زاویه دید وسیع یا برای آشکار کردن آهسته چیزی در انتهای تصویر و یا نشان دادن یك ساختمان مجلل استفاده شود. نمونه این تکنیک در سینما، شروع تصویربرداری از بالای یک برج، تا رسیدن به سوژه اصلی روبروی در ساختمان است.

دوربین عکاسی بهتر است یا دوربین تلفن های هوشمند؟
مشاهده
تکنیک های فیلمبرداری
تکنیک های فیلمبرداری

10 .شات متحرک

فیلم متحرک، معادل افقی شات شیبدار است. این شات می تواند به سادگی برای نشان دادن محیط اطراف مورد استفاده قرار گیرد. اما میتوانید با نگه داشتن صاف و صحیح دوربین، به نتایج واقعا حرفه ای دست یابید و حتما باید دوربین ثابت باشد تا شات زیبا به دست آید. معمولا در این نوع تكنیك از فیلم برداري مسابقات موتور سواري یا ماشین سواري استفاده مي شود.

11 .نی شات

نمایی که از زانو تا نوک سر دیده می شود که به شات آمریکایی نیز معروف می باشد.

12 .مدیوم لانگ شات یا نمای متوسط

این نما که به نمای تمام قد و یا به فول شات هم مشهور میباشد مثلا تصویر کامل یک انسان که تمام قد آن دیده شود همانند نشان دادن یک فرد در محیطی که فقط می خواهیم آن شخص مطرح باشد.

13 .مدیوم کلوز اپ یا نمای نیم تنه

تصویر انسان از زیر قفسه تا نوک سر

14 . هدروم

به فضای بالای سر بازیگر تا بالای کادر تصویر را می گویند

15 .راش

به سلسله پلان هایی که توسط دوربین گرفته شده است و هیچگونه تغییری در آن داده نشده است می گویند.

تکنیک های فیلمبرداری
تکنیک های فیلمبرداری

16 .تصویر بک گراند

به تصویری که پشت سوژه موضوع جلو قرا گرفته می گویند.

17 .تصویر فور گراند

به تصویری که جلوی زمینه ی عقبی قرا گرفته می شود.

18 .فلاش بک

به نماهایی که در گذشته ی پرسوناژ داستان اتفاق افتاده است می گویند.

19 .فلاش فوروارد

به نماهایی که در آینده در ذهنیات پرسوناژ داستان اتفاق خواهد افتاد گفته می شود.

دوربین عکاسی بهتر است یا دوربین تلفن های هوشمند؟
مشاهده

20 .جامپ کات

موقعی که دو نما به یکدیگر چسبانده می شود و در تداومی حرکت تصویر پرش چشم گیری مشهود شود ، به این پرش چشمی جامپ کات می گویند.